Yoga & Mind

Het 8-voudige yogapad

8-voudige yogapad

Als je je een beetje in yoga gaat verdiepen merk je al snel dat het veel meer is dan het doen van de asana’s. De basis van yoga bestaat uit een eeuwenoude filosofie waarin aandacht is voor het pad tot verlichting. Uiteindelijk doe je yoga om dichter bij jezelf te komen, en dichter bij het goddelijke – wat dat ook voor jou mag zijn. Hiervoor volg je het 8-voudige yogapad. En dat is precies waar ik je graag meer over wil vertellen.

Het 8-voudige yogapad? Ok, dat klinkt mysterieus. Dat is misschien wat je nu denkt. En dat dacht ik eerst ook. Het 8-voudige yogapad is ontwikkeld door Patanjali, de geestelijke vader van yoga. Later is het gedachtegoed ook op schrift gezet in de zogenoemde sutra’s. Yoga doorloop je namelijk in verschillende stappen. Het uiteindelijk doel is om je gedachten stop te zetten en zo lijden te beëindigen. Klinkt goed toch? Laten we de 8 stappen bekijken.

De stappen van het 8-voudige yogapad

#1 Yama

Net als in andere religies – hoewel yoga niet echt een religie is maar meer een levensstijl – zijn er voorschriften over hoe je het beste kunt leven. Yama staat voor wat je niet doet. De belangrijkste principes zijn dat je geen geweld gebruikt, leeft vanuit oprechtheid en niet steelt. Klinkt allemaal erg logisch toch? Een aantal andere voorschriften zijn wat strenger maar staan gelukkig open voor een vrije interpretatie. Zo richt je je zo min mogelijk op materialistische zaken en laat je je niet te erg meeslepen door je lustgevoelens. Klinkt heftig, maar het gaat erom dat je niet te obsessief hiermee bezig bent. Je mag wel genieten maar dan zo veel mogelijk in het moment om het daarna weer los te laten. Ik vraag me eerlijk gezegd af of de moderne yogini hier nog zo streng mee omgaat.

#2 Niyama

Niyama staat voor wat je wel doet. Bijvoorbeeld door je vriendin een bedankje te sturen als ze je ergens mee heeft geholpen of door regelmatig yoga te doen. Je probeert zo veel mogelijk het goede te doen. Ook is er veel aandacht voor zelfacceptatie. En acceptatie van dat wat zich voordoet. De kunst is om niet te veel te verwachten. Je verwelkomt wat het leven je brengt – voorspoed en tegenspoed.

#3 Asana

De derde stap van het 8-voudige yogapad kent iedereen. Het gaat om de asana’s: de verschillen poses die je uitvoert tijdens yoga. De ademhaling zorgt er hierbij voor dat je lichaam en geest met elkaar verbindt. Door het uitvoeren van de verschillende houdingen kunnen de energieën beter doorstromen waardoor je je energieker en levenslustiger voelt. Zo voorkom je blokkades die voor vervelende klachten kunnen zorgen – en je wordt nog leniger ook!

#4 Pranayama

Pranayama is een manier van ademhalen. De ademhaling kent vier fases: de inademing, het moment na de inademing, de uitademing en het moment na de uitademing. Tijdens pranayama adem je volgens een bepaald ritme waardoor de energieën in je lichaam beter kunnen stromen. Je zult gelijk merken dat je hier rustig van wordt. En uiteindelijk doe je nieuwe energie op.

#5 Pratyahara

De vijfde stap van het yogapad staat voor je innerlijke belevingswereld. Je probeert meer naar binnen te treden. In het dagelijkse leven komen er veel prikkels op ons af en onze zintuigen zijn vaak naar buiten gericht om te kunnen horen en zien. Pratyahara staat voor met je aandacht naar binnen gaan en je zintuigen naar binnen richten. Zo voel je je meer geaard en stabiel. Om dit te realiseren heb je veel oefening nodig.

#6 Dharana

Dharana staat voor focus op één ding. Je concentreert je volledig op één onderwerp. In het dagelijks leven moeten we veel. Omdat we ook veel willen doen heb je het risico dat je meerdere dingen tegelijk probeert te doen en ze uiteindelijk allemaal half doet. Onze hersenen zijn hier niet op getraind en uiteindelijk is één ding met aandacht doen veel effectiever. Met dharana oefen je je geest om zich op een ding te concentreren, met als doel dat je gedachten uiteindelijk helemaal stoppen.

#7 Dhyana

Dhyana staat voor meditatie. Hoe meer je jouw geest oefent om zich op een ding te concentreren hoe dichter je bij jouw einddoel komt. Innerlijke rust. Je bereikt dit door te mediteren en dhyana vloeit eigenlijk voort uit dharana. Zelf wil ik nog graag een keer op stilteretraite: een hele goede manier voor dhyana.

#8 Samadhi

Om het yogapad goed te volgen ben je minstens twee jaar bezig en je zou het zelfs kunnen zien als een levenskunst waar je je hele leven toe kan wijden. Samadhi is de laatste en de meeste goddelijke stap. Als je dit bereikt is jouw geest helemaal in balans en ervaar je zelfs het eeuwige. Dit is een bijzondere staat van zijn – het hoogst haalbare.

Het klinkt misschien wat overweldigend allemaal dus laat het rustig even bezinken. Zelf vind ik yoga erg fijn omdat er aandacht is voor jouw innerlijk en je ook op zoek gaat naar manieren om rust te vinden. In een leven waarin er dagelijkse ontzettend veel prikkels op je afkomen is dit ontzettend fijn.

Foto:  Ruben Ortega via Unsplash

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk

Geen reacties

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

CommentLuv badge