Yoga & Mind

6x tips voor meer positiviteit in je leven | Gastblog

positiviteit balans leven

Als je meer in balans leeft, komen tegenslagen, die soms nu eenmaal horen bij het leven, minder hard aan. De volgens stap is om te werken aan je geluksgevoel. Een dipje hebben we allemaal wel eens. Het lijkt soms iets wat we niet in de hand hebben maar toch zijn er daadwerkelijk stappen in je leven die je kunt nemen voor meer positiviteit. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Natuurlijk is er niet een toverstafje waarmee je maar hoeft te zwaaien om je een twee drie gelukkig te voelen. Wel kunnen deze beproefde tips je helpen meer positieve energie, balans en veerkracht te bereiken.

#1 Dankbaarheid uitdrukken

Richt je op de dingen waar je dankbaar voor bent, bijvoorbeeld door aan het eind van elke dag drie dingen op te schrijven in een dagboek waar je trots op bent. Door jezelf op positieve gebeurtenissen in je leven te focussen, ga je jezelf veel beter voelen. Want waar je je op focust groeit!

#2 Actief worden

De meest effectieve oefening om je geluk te vergroten is door beweging, en dan met name cardio zoals wandelen, fietsen of tennissen. Een fijne bijkomstigheid is dat het een positief effect heeft op je gezondheid. Sneller en regelmatiger lichamelijk actief zijn  – tien of meer uren per week – helpt namelijk bij de opbouw van sterke botten, het verminderen van lichaamsvet en het verlagen van de bloeddruk. Bovendien voel je je energieker en krijgt jouw stemming een boost. Vaker bewegen is ook een goed middel tegen depressies en stemmingswisselingen.

#3 Zorgen voor een goede nachtrust

Als je beter slaapt voel je jezelf ook beter. Wat weer goed is voor je concentratie, productiviteit, trainingsprestaties en jouw geluksgevoel. En als je die extra paar kilo kwijt wilt raken, goed nieuws. Wist je dat lekker slapen zelfs helpt bij het afslankproces? Voor meer tips voor een goede nachtrust lees je ook slaapproblemen: wat kun je hieraan doen? Vijf tips voor beter slapen.

#4 Tijd buiten doorbrengen

Ga heerlijk een wandeling maken in het bos of in het park, maak een fietstocht in de frisse lucht, maak je handen vies in de tuin, maakt niet uit wat je doet, als je maar lekker buiten bezig bent. Dit geeft je de nodige ontspanning en kan helpen stress te verminderen. Door overmatige stress neemt meestal het cortisolhormoon toe, wat kan leiden tot verstoorde slaap, gewichtstoename, diabetes type 2 en hoge bloeddruk. Onderzoek toont aan dat gelukkige mensen minder cortisol in hun bloed hebben bij stress.

#5 Mediteren

Regelmatige meditatie en mindfulness beoefenen kan je geluk vergroten omdat je je bewust wordt van je emoties en gedachten. Bewustwording hiervan kan ertoe leiden dat je ze beter onder controle krijgt. Maar het kan ook andere voordelen bieden, zoals stress verminderen en je slaap verbeteren.

#6 Gezond eten

Het eten van meer natuurlijke en pure producten volgens de koolhydraatarme methode bijvoorbeeld zal je gelukkiger maken en op de lange termijn ook je gezondheid verbeteren. Hierdoor loop je een lager risico op diabetes, een beroerte en hartaandoeningen. En voel je je ook beter!

Je kunt er zelf heel wat aan doen om positiviteit te ervaren. Het is bijzonder de moeite waard om hier je best voor te doen, want wie wil er nou niet gelukkig zijn en in balans leven?

Dit is een gastblog door Marleen van den Berg, voedingsdeskundige en werkzaam voor JasperAlblas.nl.

Foto: Patrick Fore / Unsplash

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk

Geen reacties

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

CommentLuv badge