Yoga & Mind

Iyengar yoga: focus op alignment en diepe concentratie

iyengar yoga

Je hebt vast wel eens van iyengar yoga gehoord. Ik ondervond deze yogavorm tijdens mijn les in Bali en kan wel zeggen dat het een van mijn favoriete yogastijlen is. Tijd dus voor een introductie in iyengar yoga. Wat is het precies?

Eerder legde ik al uit dat yoga het verbinden van lichaam en geest is door middel van ademhaling. Dit helpt je om in het hier en nu te komen en volledig te ervaren wat er in je omgaat. Dit draagt bij aan het gevoel van balans in je leven – en volgens vele onderzoeken uiteindelijk zelfs een gelukkiger leven.

De grondlegger van iyengar yoga

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar is de grondlegger van Iyengar yoga. Hij is wereldwijd bekend en heeft over de hele wereld mensen geïnspireerd om iyengar yoga te beoefenen. Hij was ontzettend toegewijd aan zijn practice en de yoga levensstijl en is zelfs ooit uitgeroepen door Time magazine tot een van de meest invloedrijke personen ter wereld.

Iyengar yoga practice

Als je kijkt naar het fysieke aspect van iyengar yoga valt op dat de poses langzaam en met precisie worden uitgevoerd. Er is geen snelle opeenvolging van poses achter elkaar, zoals bijvoorbeeld bij vinyasa flow, maar je blijft een langere tijd in een pose, asana, staan. Je probeert elke poses bijna tot in perfectie uit te voeren. Waarbij het uiteraard belangrijk blijft dat je niets in je lichaam forceert en niet je grenzen overgaat. Het is niet voor niets zo dat de iyengar yoga teachers training een van de meest langdurige opleidingen is. Je hebt jarenlange ervaring nodig om iyengar yoga te kunnen uitvoeren zoals het bedoeld is.

Langer in de poses blijven

Bij iyengar yoga is veel aandacht voor alignment. Alignment in yoga houdt in dat jouw lichaam zich precies vormt naar een yogapose zoals deze bedoeld is. Ofwel, het in lijn brengen van een houding. Hoe langer je in een asana blijft, hoe dieper dit doorwerkt in jouw lichaam. Als je jouw ademhaling hier ook nog bij betrekt perfectioneer je jouw yoga practice. Als je nog een beginner bent hoef je je hier trouwens niet te veel van aan te trekken. Focus dan vooral op wat voor gevoel een pose jou geeft, en niet vooral op hoe het eruit ziet.

Mindful bewegen

Bij iyengar yoga ligt de focus niet alleen op alignment, het mentale aspect is minstens zo belangrijk. Het doel is uiteindelijk om met volle aandacht en concentratie de poses uit te voeren zodat je bewegend mindfulness aan het beoefenen bent. Op deze manier ontwikkel je jouw geest en kom je dichter bij de achtste stap van het 8-voudige yogapad, samadhi. Dit is het hoogst haalbare binnen de yoga en staat synoniem voor het goddelijke.

Hulpmiddelen bij iyengar yoga

Tijdens iyengar yoga maak je gebruik van verschillende hulpmiddelen, ook wel props genoemd. Denk aan een bolster, dekens, yogablokken en straps. Deze helpen je nog dieper in een pose te komen en waar nodig extra spanning los te laten. Yoga is namelijk niet alleen ontspannen, maar ook af en toe jezelf uitdagen.

Iyengar heeft verschillende boeken geschreven over deze unieke vorm van yoga. Bijvoorbeeld Yoga als Levenskunst, dus als je meer wilt weten hierover heb je genoeg mogelijkheid. Ik vind iyengar een hele fijne yogavorm omdat je langer stilstaat bij elke asana en je extra steun krijgt door de props.

Is iyengar yoga ook wat voor jou?

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk

Geen reacties

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

CommentLuv badge