Outdoor en wandelen, Voeding & gezondheid

Je hoofd leegmaken door op blote voeten te lopen + 2 andere manieren

Wetenschappers hebben onderzocht dat we tegenwoordig gemiddeld 74 Gigabyte aan data per dag verwerken in ons hoofd. Het is een verzameling van mentale data die onze interacties met onze telefoons, televisies, collega’s en media.  Dat getal zegt je misschien niet zoveel. Maar wist je dat we 500 jaar geleden diezelfde hoeveelheid data te verwerken kregen in ons héle leven? Die 74 Gigabyte is trouwens niet blijvend. Ieder jaar groeit dit getal met nog eens 5%. 

Je zou bijna zeggen dat het te verklaren is dat zoveel mensen op zoek zijn naar manieren om hun hoofd leeg te maken. Het is namelijk niet wenselijk of gezond om onze grijze massa de hele dag vol te blijven proppen met nog meer informatie. 

Met Mindcelium richt ik me daarom op het vinden van manieren waarop we die rust weer kunnen vinden, zodat we ons kunnen richten op het maken en herstellen van de connectie met onzelf, anderen en de natuur.

Lijkt het jou wel wat om die eindeloze datastroom te onderbreken met een momentje voor jezelf? In dit artikel ontdek je drie manieren waarop je dat kunt doen.

#1 Op blote voeten wandelen

Kun jij je herinneren wanneer je voor het laatst zonder schoenen buiten hebt gewandeld? Afgezien van een sporadisch bezoekje aan het strand zijn de keren dat je dat gedaan hebt, misschien maar op één hand te tellen. 

Maar wist je dat wandelen op blote voeten enorm veel voordelen heeft? Zo helpt een paar minuten wandelen op blote voeten om sneller in slaap te vallen omdat het helpt bij het herstellen van je circadiaans ritme, ook wel je dag-nacht ritme genoemd.

Ook verlaagt wandelen op blote voeten je bloeddruk omdat je zenuwuiteinden in je voeten worden gestimuleerd. Die stimulatie kalmeert ook je sympathische zenuwstelsel. Zodra dat zenuwstelstel actief is, ervaar je meer stress en angst. Door op blote voeten te gaan lopen activeer je juist het parasympathische zenuwstelsel, de tegenpool van het sympathische zenuwstelsel. En dat leidt vaak al binnen enkele minuten tot gevoelens van ontspanning.

#2 Forest Bathing

Tijd doorbrengen in de natuur voelt vaak heel ontspannen. Maar wist je dat het ook echt goed voor je is? 

Verschillende onderzoeken laten zien dat bosbaden leidt tot het activeren van je parasympathische zenuwstelsel, net als lopen op blote voeten. Geen zin om modder tussen je tenen vandaan te peuteren? Dan kan je dus ook gewoon een mooi bos vanuit de comfort van je favoriete wandelschoenen.

Zitten, wandelen of rustig fietsen in een bos leidt tot vermindering van depressieve klachten, gevoelens van burn-out en verbetering van je algehele geestelijke gezondheid. Als je gestrest bent of gewoon even je hoofd leeg wilt maken, is een boswandeling dus de ideale activiteit.

Phytoncides maken je gezonder

Wist je dat een bezoekje aan het bos je nog meer te bieden heeft? Meer effect dan gewoon een blokje om je huis? Dat komt omdat er in een bos zogenaamde phytoncides rondzweven. Dat zijn gezonde chemicaliën uit de natuur. Een soort essential oils. Ze komen uit planten, bomen en struiken die deze chemicaliën gebruiken om zichzelf te beschermen tegen bacteriën en schimmels. 

Maar guess what? Als wij die phytoncides inademen ontvangen wij dezelfde bescherming. Het aantal Natural Killer Cellen in ons bloed, en dan met name de soort genaamd NK-92MI, groeit als we die phytoncides inademen. Daardoor zijn we beter beschermd tegen ziektemakers zoals virussen en bacteriën.

We moeten dan wel aardig wat van die phytoncides inademen, dus een paar minuten onder de boom op de hoek van de straat gaan staan werkt helaas niet 😉

#3 Ademhalingsoefeningen tegen stress en angst

Eén van de eerste signalen dat je gestrest of angstig bent is een andere, vaak korte, hoge en oppervlakkige ademhaling. Die ademhaling lijkt misschien niet zo belangrijk om je hoofd leeg te maken, maar het is een essentiele stap om de rust terug te laten keren in je lichaam. Je ademhaling is namelijk het krachtigste instrument dat je hebt om je parasympathische zenuwstelsel te activeren.

Er zijn een aantal bewezen ademhalingstechnieken die je daarvoor kunt gebruiken.

Box breathing:

Bij Box breathing adem je net zo lang in als dat je uitadement. Daarnaast houd je ook je adem in na zowel het in- als uitademen. Zo doe je het:

– Adem vier seconden lang in.
– Houd je adem vier seconden vast.

– Adem vier seconden lang uit.

– Houd je adem vier seconden vast.

– Herhaal dit tien keer.

De 4-7-8 methode:

Deze methode gebruikt een soortgelijke techniek, maar het aantal seconden is anders. Ook houd je je adem niet in na het uitademen. Zo doe je het:

– Adem vier seconden in.

– Houd je adem zeven seconden vast.
– Adem acht seconden lang uit.

– Herhaal dit tien keer.

Diafragma ademhaling

Bij een diafragma ademhaling gebruik je niet je borst maar je buik om adem te halen. Je probeert tijdens het ademhalen dus je borst zo min mogelijk uit te laten zetten door alle beweging uit je buik te laten komen. Zo doe je het:

– Kies eventueel één van de bovenstaande ademhalingsoefeningen of adem op je normale tempo.

– Plaats één hand op je buik en één hand op het midden van je borst, net boven je middenrif.

– Adem rustig in door je neus en probeer met je buik je hand omhoog te duwen. Probeer zo min mogelijk je borst uit te laten zetten.

– Adem rustig uit door de hand op je buik te laten zakken.

– Herhaal dit tien keer.

De reden dat de diafragma oefening werkt is omdat we vaak vanuit onze borst ademen als we gestrest zijn. Door de ademhaling lager te maken, geven we ons lichaam het signaal dat alles gewoon helemaal oké is. Dat leidt er weer toe dat je het parasympathische zenuwstelsel activeert, zodat je bijna direct je hoofd leger voelt worden.

Ik hoop dat ik je hiermee een aantal praktische hulpmiddelen heb gegeven waarmee je vandaag en in de toekomst op een eenvoudige manier een momentje van rust kunt pakken om je hoofd leeg te maken.

Dankjewel voor je mooie gastblog Martijn!

 

 

Over Martijn Troch
Martijn is oprichter van Mindcelium. Een platform met als doel om jou te helpen bij het herstellen van de connectie met jezelf, anderen en de natuur. Hij werkt daarvoor samen met experts op het gebied van meditatie, ademhaling, mindfulness, yoga en meer. Zo kan jij alles op één plek ontdekken.

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs