magnesium
Health, Voeding & gezondheid

Magnesium: het anti-stress wondermiddel

Ben jij vaak moe? Voel je je vaak lusteloos? Dan zou je wel eens een magnesium-tekort kunnen hebben. Een masseur gaf mij ooit de gouden tip: ga magnesium slikken. Of nog beter, neem een bad met magnesium want je neemt deze stof het beste op via je huid. Ik ben gaan experimenteren met magnesium en was verrast. Het werkt echt. Wat is magnesium? Hoe weet je of je een tekort hebt? En wat is de beste vorm? Ik vertel je er graag meer over.

Een klein jaartje geleden ging ik langs bij een massagetherapeut. Terwijl ik op de massagebank lag vroeg hij mij: heb je al eens gedacht aan magnesium? Je zou hier wel eens een tekort aan kunnen hebben. Hij legde mij uit dat een massage je spieren ontspant, maar dat het geen zin heeft als je een tekort aan magnesium want dan blijf je spierspanning houden. Je lichaam komt dan niet tot echte ontspanning. Onder het motto ‘baat het niet, schaad het niet’, ben ik begonnen met het slikken van een magnesiumsupplement.

Hoe weet je of je een magnesium-tekort hebt?

Dit is lastig te merken, maar als je veel last hebt van spanningen is de kans groot dat je te weinig magnesium hebt. Veel voorkomende klachten bij een tekort aan magnesium zijn: gespannen spieren of juist spierzwakte, lusteloosheid, menstruatiepijn, geprikkeldheid, migraine, koude handen en voeten en zenuwachtigheid. Wie een groot en langdurig tekort heeft aan magnesium kan ook nog eens te maken krijgen met chronische vermoeidheid, angst, depressiviteit, slapeloosheid en tal van andere klachten.

Nu hoeft het hebben van deze klachten natuurlijk niet altijd te betekenen dat je een tekort hebt aan magnesium maar toch, als deze klachten je bekend voorkomen zou je wel kunnen proberen of magnesium wat voor jou is. Verschillende gezondheidssites raden aan om bij je huisarts te laten testen of je een magnesium-tekort hebt. Met behulp van een bloedtest kan deze dit heel makkelijk vaststellen. Wie veel suikers en witmeelproducten binnenkrijgt en weinig groenten eet heeft ook een grotere kans op een tekort.

Waar zit magnesium in?

Gelukkig bevatten veel voedingsproducten een goede hoeveelheid magnesium. Als je over het algemeen gezond eet is de kans ook groter dat je geen tekort hebt aan magnesium. Bepaalde voeding bevat veel magnesium dus als je vermoedt dat je een tekort hebt kan het geen kwaad hier extra van te eten. Bonen, bananen, pure chocolade (meer dan 70% cacao) en verschillende soorten noten bevatten veel magnesium.

Supplementen

Magnesium wordt goed opgenomen door je huid. Groot nadeel hiervan vind ik dat je grote hoeveelheden magnesium nodig hebt en dat dit ook behoorlijk aan de prijs is. Zo is een bad met magnesium een grote aanrader maar hiervoor heb je wel een paar liter magnesium nodig. Je kunt dit kopen in grote zakken die ergens rond de €15,- a €30,- beginnen qua prijs. Ik heb ooit een grote zak magnesium gekocht en vond een bad hiermee echt heerlijk. Alleen daarna ben ik overgestapt op pillen om te slikken. Ik kocht eerst magnesium bij de drogist maar kreeg al vrij snel last van maagklachten. Dit is een bekend verschijnsel bij het slikken van magnesium. Ik ben overgestapt naar magnesiummalaat, dat ik kocht via de Vitaminestore, en heb hier nu geen last meer van.

Ik ben benieuwd naar jouw verhalen. Had jij al eens van magnesium gehoord? Slik jij ook supplementen? Zo ja, welke? En heb je het idee dat ze helpen?

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs