Voeding & gezondheid

Wat is paleo? | Natuurlijke voeding volgens een oerdieet

Misschien heb je wel eens gehoord van het oerdieet, ook wel paleo. Onze voorouders wisten wel wat goed voor hun was. Zij aten gewoon wat op dat moment beschikbaar was, volgens de seizoenen en lokaal dus. En laat ditzelfde dieet nou nu weer helemaal hot zijn. Maar wat is paleo eigenlijk precies en wat eet je dan?

Paleo: Zo natuurlijk mogelijk

Ik ben de laatste tijd helemaal in de ban van het thema gezonde voeding. Dit komt vooral door het lezen van de Food Factor, een fascinerend boek over gezonde voeding, en de manier waarop wij onze voeding verbouwen, dat je ogen echt opent. Daarvoor had ik al wel gehoord van de gekste diëten, diëten waarbij je heel veel vlees eet en diëten waarbij je gewoon af en toe een lekkere eierkoek mag (Sonja Bakker, weet je nog). Veel hiervan spreken mij helemaal niet aan maar de laatste tijd heb ik paleo helemaal ontdekt. Net als het orthomoleculaire dieet is ook dit dieet erg Food Factor-proof. Voor de mensen die mijn vorige post hierover niet hebben gelezen check dit hier.

Eten is helemaal niet bedoeld om aan ons gepresenteerd te worden in pakjes en zakjes. Zo aten ze 10.000 jaar geleden echt niet. Vitamines en mineralen haal je vooral uit onverpakte voeding zoals verse groente, fruit, vlees, vis en noten en zaden. En dit is ook de visie van paleo.

Terug naar de natuur

Terug naar de oorsprong, terug naar de natuur. Dit spreekt mij wel aan. De natuur heeft zo ontzettend veel te bieden van wat wij nodig hebben. Niet alleen wat betreft voeding.  Ook regelmatig in de natuur zijn zorgt er bij mij voor dat ik helemaal tot rust kom. Meer tips hierover vind je in mijn artikel over manieren om de natuur direct te ervaren. Paleo is de afkorting van paleolitisch, wat staat voor het stenen tijdperk. Nu is in de tussentijd ontzettend veel veranderd dus het oerdieet is wel in een nieuw jasje gestoken. Volgens paleo past wat wij eten niet bij hoe wij als mens zijn gebouwd, want deze visie veronderstelt dat onze genen de laatste 10.000 jaar bijna niet zijn veranderd. Omdat wij niet gebouwd zijn om bewerkte voeding te eten, die vaak is volgestopt met allerlei kunstmatige stoffen, ontstaan verschillende ziektes. Volgens paleo eet je zo veel mogelijk natuurlijke, makkelijk verteerbare  voeding. Je eet dus juist geen suiker, tarwe, peulvruchten en zuivel.

Paleo levensstijl

Paleo is niet alleen een manier van eten maar ook een levensstijl. Bij een paleo lifestyle hoort ontspanning, het vermijden van stress, sporten en een regelmatige slaap- en leefritme. Ook voldoende zon is belangrijk want dit zorgt voor vitamine D, als dit niet lukt kun je volgens paleo een vitamine D-supplement slikken.

Overigens zijn er veel stromingen binnen paleo, van mensen die dit dieet heel strikt volgens tot mensen met een meer vrije opvatting die ook de 80/20 regel aanhouden (80% gezond en 20% gewoon wat je lekker vindt). Zelf ben ik hier ook een voorstander van want leven is ook genieten! Mijn uitzondering hierop is wanneer ik een dieet uitprobeer voor een bepaalde periode, om zo te kunnen meten wat het met me doet. Zo ben ik nu al een week suikervrij aan het eten! Een update hierover volgt binnenkort. Hieronder in het kort wat paleo-voeding is.

Paleo richtlijnen

  • Geen suiker
  • Geen granen en tarwe, dus ook geen brood, pasta en rijst
  • Geen peulvruchten
  • Geen sojabonen
  • Geen bonen en erwten, ook geen kikkererwten en bruine bonen
  • Geen plantaardige olien zoals sojaolie en arachideolie
  • Geen bewerkte voeding , zo puur en natuurlijk mogelijk

Wat eet je dan wel?

  • Zo veel mogelijk biologisch en lokaal
  • Eiwitrijke voeding zoals eieren
  • Vis en schaal- en schelpdieren
  • Veel groenten, liefst biologisch
  • Fruit, liefst biologisch
  • Vlees bij voorkeur van gras gevoede herkauwers zoals rund, hert en lam
  • Noten en zaden met mate
  • Zuivel mag maar niet te veel, vooral gefermenteerde, rauwe en volle zuivel. De meningen hierover verschillen en volgens sommigen is het beter helemaal geen zuivel te nuttigen
  • Opmerkelijk: paleo-aanhangers houden van bottenbouillon en orgaanvlees omdat dit veel vitamines en mineralen zou bevatten.

paleo dieet

Ik vind het wel een erg streng dieet. Hiervoor geldt, zoals bij elk dieet, doe wat goed voelt.

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs

4 Comments

  • Reply Anna augustus 9, 2016 at 1:47 pm

    hey, hoi,

    Wat een vet leuk onderwerp is dit! 🙂
    Ben helemaal fan van Paleo, en vanwege mijn glutenintolerantie eet ik al bijna helemaal Paleo. Yes! 🙂 Heb ook een website gevonden met Paleo recepten.

    Maaruh, hoe zit het ook alweer met het genezen van kanker enzo. Er zijn toch mensen die door Paleo daarvan zijn genezen?

    grtjs,
    Anna
    Anna onlangs geplaatst…Positieve communicatie dl.2My Profile

    • Reply Miss happy and mindful augustus 9, 2016 at 4:37 pm

      Hoi Anna,

      Fijn dat je veel hebt aan paleo-voeding. Ik vind dit soort uitspraken altijd een beetje eng (dat paleo kanker zou genezen). Bij ziektes komt behandeling van een arts altijd op nummer 1. Ik heb zelf nog nooit van zulke gevallen gehoord. Ik heb wel een artikel online gelezen waarin staat dat paleo eten een factor kan zijn in het voorkomen van kanker omdat je minder suikers binnenkrijgt, en dit volgens de auteurs een belangrijke oorzaak is van deze ziekte. Dit stuk is alleen niet wetenschappelijk onderbouwd. Hier zou meer onderzoek naar moeten komen. Volgens anderen kan paleo eten weer kanker veroorzaken. Vaak roepen mensen ook verschillende dingen, lastig te bepalen altijd wat waar is. Maar als jij een wetenschappelijk onderbouwd artikel tegen bent gekomen waarin dit wordt beweerd ben ik wel erg benieuwd.

  • Reply Anna augustus 21, 2016 at 10:23 am

    Nou, ik ben meerdere boeken tegengekomen die zeggen dat kanker wordt voorkomen door het eten van meer vitamines. Amber Albarda beweert zelfs dat goed kan met vitamine C tabletten, ze refereert geloof ik naar Amerikaans onderzoek. Door op de Paleo manier te eten krijg je ook meer vitamines binnen. Mijn idee is dit hoe minder bewerkt voedsel, hoe meer vitamines je binnen krijgt. Zie ook de Amerikaanse Stephanie Seneff.
    En ook geloof ik dit: biologisch eten bevat meer vitamines.

    Dan nog een vraag: waarom denk je dat men in de Paleo (pre-historie) geen peulvruchten at? Is dit slecht voor je darmen?

    Ik merk dat ik steeds meer wil weten over de werking van de darmen omdat die van mij heel goed reageren op ‘armoedig’ eten. Nu ik eet ik al een paar jaar biologische groenten. Vorig jaar ging ik een stapje verder want toen begon ik met biologisch brood en aardappelen. Toen ik daarmee stopte heb ik een glutenintolerantie ontwikkeld. Die heb ik nog steeds.
    Nu heb ik vorige week ‘on-biologische aardappels”gekregen van ;mijn buurman en de gegeten. En raadt dit: meteen last van mijn darmen gekregen.

    Is het misschien iets voor jou om straks een week on-biologisch te eten? 😉 en dan te bloggen?

    grjts
    Anna
    Anna onlangs geplaatst…Positieve communicatie dl. 3My Profile

    • Reply Miss happy and mindful augustus 21, 2016 at 3:30 pm

      Hey, thnx voor je bericht. Ik ben het helemaal met je eens dat vitamines en mineralen belangrijk zijn! Wat ik nu steeds vaker tegenkom als theorie is dat biologische en lokale producten meer vitamines en mineralen zouden bevatten. Ik eet nu af en toe biologisch, een week zonder proberen is niet echt nodig voor me want ik eet al mijn hele leven niet-biologisch. Dus ik zou nu goed moeten kunnen merken of biologische voeding zin heeft 🙂
      En goed punt, over peulvruchten. Paleo spreekt mij aan maar ik eet ook niet 100% paleo momenteel omdat ik vind dat er ook nadelen aan kleven. Peulvruchten staan ook gewoon in de schijf van 5, en ik denk ook niet dat ze ongezond zijn. De meningen hierover verschillen wel binnen paleo. Peulvruchten zijn erwten, linzen en tuinbonen, sperziebonen en peultjes. Ook pinda’s en soja vallen onder de categorie peulvruchten en vooral hiervan wordt gezegd dat ze schadelijk zijn omdat hier fyto-oestrogenen in zitten. De overige peulvruchten zijn niet paleo omdat ze o.a. fytaten, lectines en saponinen zouden bevatten. Fytaten kun je wel afbreken door de peulvruchten te weken. Sommige paleo-aanhangers vinden peulvruchten (op soja na) wel ok, als je ze met mate inneemt. Ingewikkeld heh? Vooral ook als er tegenstrijdige theorieën zijn.

      Mijn motto: doe altijd wat goed voelt! Als je last krijg van je maag is dat een duidelijk teken dat je het niet kunt verdragen. Hoe ben je er trouwens achter gekomen dat je niet tegen gluten kunt? Ben ik wel benieuwd naar!

    Laat een bericht achter

    CommentLuv badge