Voeding & gezondheid

Wat is paleo? | Natuurlijke voeding volgens een oerdieet

Misschien heb je wel eens gehoord van het oerdieet, ook wel paleo. Onze voorouders wisten wel wat goed voor hun was. Zij aten gewoon wat op dat moment beschikbaar was, volgens de seizoenen en lokaal dus. En laat ditzelfde dieet nou nu weer helemaal hot zijn. Maar wat is paleo eigenlijk precies en wat eet je dan?

Paleo: Zo natuurlijk mogelijk

Ik ben de laatste tijd helemaal in de ban van het thema gezonde voeding. Dit komt vooral door het lezen van de Food Factor, een fascinerend boek over gezonde voeding, en de manier waarop wij onze voeding verbouwen, dat je ogen echt opent. Daarvoor had ik al wel gehoord van de gekste diëten, diëten waarbij je heel veel vlees eet en diëten waarbij je gewoon af en toe een lekkere eierkoek mag (Sonja Bakker, weet je nog). Veel hiervan spreken mij helemaal niet aan maar de laatste tijd heb ik paleo helemaal ontdekt. Net als het orthomoleculaire dieet is ook dit dieet erg Food Factor-proof. Voor de mensen die mijn vorige post hierover niet hebben gelezen check dit hier.

Eten is helemaal niet bedoeld om aan ons gepresenteerd te worden in pakjes en zakjes. Zo aten ze 10.000 jaar geleden echt niet. Vitamines en mineralen haal je vooral uit onverpakte voeding zoals verse groente, fruit, vlees, vis en noten en zaden. En dit is ook de visie van paleo.

Terug naar de natuur

Terug naar de oorsprong, terug naar de natuur. Dit spreekt mij wel aan. De natuur heeft zo ontzettend veel te bieden van wat wij nodig hebben. Niet alleen wat betreft voeding.  Ook regelmatig in de natuur zijn zorgt er bij mij voor dat ik helemaal tot rust kom. Meer tips hierover vind je in mijn artikel over manieren om de natuur direct te ervaren. Paleo is de afkorting van paleolitisch, wat staat voor het stenen tijdperk. Nu is in de tussentijd ontzettend veel veranderd dus het oerdieet is wel in een nieuw jasje gestoken. Volgens paleo past wat wij eten niet bij hoe wij als mens zijn gebouwd, want deze visie veronderstelt dat onze genen de laatste 10.000 jaar bijna niet zijn veranderd. Omdat wij niet gebouwd zijn om bewerkte voeding te eten, die vaak is volgestopt met allerlei kunstmatige stoffen, ontstaan verschillende ziektes. Volgens paleo eet je zo veel mogelijk natuurlijke, makkelijk verteerbare  voeding. Je eet dus juist geen suiker, tarwe, peulvruchten en zuivel.

Paleo levensstijl

Paleo is niet alleen een manier van eten maar ook een levensstijl. Bij een paleo lifestyle hoort ontspanning, het vermijden van stress, sporten en een regelmatige slaap- en leefritme. Ook voldoende zon is belangrijk want dit zorgt voor vitamine D, als dit niet lukt kun je volgens paleo een vitamine D-supplement slikken.

Overigens zijn er veel stromingen binnen paleo, van mensen die dit dieet heel strikt volgens tot mensen met een meer vrije opvatting die ook de 80/20 regel aanhouden (80% gezond en 20% gewoon wat je lekker vindt). Zelf ben ik hier ook een voorstander van want leven is ook genieten! Mijn uitzondering hierop is wanneer ik een dieet uitprobeer voor een bepaalde periode, om zo te kunnen meten wat het met me doet. Zo ben ik nu al een week suikervrij aan het eten! Een update hierover volgt binnenkort. Hieronder in het kort wat paleo-voeding is.

Paleo richtlijnen

  • Geen suiker
  • Geen granen en tarwe, dus ook geen brood, pasta en rijst
  • Geen peulvruchten
  • Geen sojabonen
  • Geen bonen en erwten, ook geen kikkererwten en bruine bonen
  • Geen plantaardige olien zoals sojaolie en arachideolie
  • Geen bewerkte voeding , zo puur en natuurlijk mogelijk

Wat eet je dan wel?

  • Zo veel mogelijk biologisch en lokaal
  • Eiwitrijke voeding zoals eieren
  • Vis en schaal- en schelpdieren
  • Veel groenten, liefst biologisch
  • Fruit, liefst biologisch
  • Vlees bij voorkeur van gras gevoede herkauwers zoals rund, hert en lam
  • Noten en zaden met mate
  • Zuivel mag maar niet te veel, vooral gefermenteerde, rauwe en volle zuivel. De meningen hierover verschillen en volgens sommigen is het beter helemaal geen zuivel te nuttigen
  • Opmerkelijk: paleo-aanhangers houden van bottenbouillon en orgaanvlees omdat dit veel vitamines en mineralen zou bevatten.

paleo dieet

Ik vind het wel een erg streng dieet. Hiervoor geldt, zoals bij elk dieet, doe wat goed voelt.

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs