Persoonlijk, Voeding & gezondheid

Sugarchallenge: Wat een week lang geen suiker met je doet

suikervrij

Hoe is dat nou een week lang geen suiker? Na het lezen van de Food Factor wilde ik dit weten. Is het niet ontzettend lastig? En hoe zit het met je humeur als je geen suiker meer eet? Lees mee hoe deze week  zonder suiker heb ervaren. Ik kan je al wel verklappen…het was niet gemakkelijk.

Leven is genieten

Suiker is een gevaarlijk goedje maar ach, leven is ook genieten. Een tijd geleden had ik visite. Voor de lunch had ik van alles klaar gezet en mijn vrienden vroegen zich bij alles af: hoeveel suiker zit er eigenlijk in? Bij de pindakaas, bij de jam en ook bij de kipkerriesalade. Zelfs bij een zelfgemaakte verse aardappel-bietensalade hadden zij hun vraagtekens want hierin zat mayonaise en mayo bevat suiker. Heel eerlijk vond ik dat een tikkeltje overdreven (sorry lieve vrienden!).

Eten is iets waar ik heel erg blij van word en hier horen ook zoete dingen bij. De mensen om mij heen hebben mij al eens geprobeerd te overtuigen om geen suiker meer in mijn thee te doen maar zonder resultaat. Ik neem dan vaak honing, want ja, honing is natuurlijk en dus minder erg. Hoewel ik geen enorme zoetekauw ben kan een lekkere brownie, cupcake, of natuurlijk chocola, mij erg gelukkig maken. En ik snapte nooit zo goed waarom mensen zich al deze heerlijkheden wilden ontzeggen. En nu wil ik het ook gaan proberen, voor een week dan. Nu ben ik een van die personen, waar ik vroeger mijn wenkbrauwen bij optrok, een echte gezondheidsfreak.

Na het lezen van de Food Factor is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Suikervrij leven zou zorgen voor een betere opname van de vitamines en mineralen in je voeding en je zo ook veel energie geven. Ik begin met lezen op een vrijdagmiddag. Het boek werkt zo motiverend (en ok, ook een klein beetje angst aanjagend, in de letterlijke zin van het woord) dat ik helemaal overtuigd ben. Ik ga vandaag gelijk beginnen. Geen suikers meer. In elk geval voor een week dan. Ik ben heel benieuwd wat dit met mij doet.

Dag 1 zaterdag:

De eerste echte dag van mijn suikervrije dieet. Wat eet je dan bij je ontbijt? Ik ben fan van makkelijke ontbijtjes. Jarenlang at ik choco’s met melk ‘s ochtends (oooh krijg er al zin in terwijl ik dit typ). Gewoon melk in in een bord gieten, cereals erbij en klaar. ‘s Ochtends heb ik nooit zin in hele uitgesproken smaken, en ook niet in iets heel zoutig of zurigs. Dat is dan tijd om te veranderen want die choco’s zijn een no-go. Ik kies voor yoghurt met aardbeien, zonder suiker. Wel even wennen maar de smaak is niet verkeerd.

Wat later die dag is het tijd voor een bezoek aan de supermarkt. Best grappig dat dit een van de eerste dingen is die ik doe: kijken naar een suikervervanger. Stevia is hier een bekende van en die had ik al gezien in de Albert Heijn. Snel een potje halen! Ook bij de lunch denk ik creatief na. Ik haal het tosti-ijzer tevoorschijn, en dat is echt een tijdje geleden al weer, en maak een tosti met feta en avocado. Mmmm, dit is genieten. Als avondeten eet ik heerlijke couscous, die door de rozijntjes ook gewoon zoet smaakt.

Afkickverschijnselen

Die avond heb ik het moeilijk. Ik ben ontzettend chagrijnig. Ik voel me prikkelbaar en emotioneler dan anders. Best gek want ik ben gistermiddag om 2 uur pas gestopt met suikers. Ik google ‘suikervrij en afkickverschijnselen’ en zie gelijk een hele waslijst aan waar je last van kunt hebben. Bijvoorbeeld hoofdpijn, slecht slapen, je prikkelbaar voelen. Met suiker stoppen is no joke.

Dag 2 zondag:

Ik pas wat ideeën uit de Food Factor toe in mijn menu en zorg dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg. Dat betekent een lekker zachtgekookt ei op brood met de lunch. En ja daar noem ik het al, brood. Ook brood bevat suikers. Daar ga ik voortaan op letten en ik moet zeggen dat ik dat wel een beetje vermoeiend vind: om bij alles wat je eet eerst uitgebreid het etiket te gaan lezen. Want suiker kent vele schuilnamen (voor de volledige lijst, zie hier).

Gek eigenlijk hoe erg je lichaam ingesteld is op suiker. Suiker is ontzettend verslavend, niet zo gek ook dat veel middelen in de supermarkt deze stof bevatten. Je blijft ervan eten en het geeft je ook niet echt het gevoel dat je verzadigd bent. Ook vandaag is mijn humeur niet geweldig. Slecht slapen als je afkickt van suiker is een bekend verschijnsel waar ook ik last van heb.

’s Avonds eet ik bij vrienden en ik kan mijn geluk niet op want zij hebben een eigen moestuin waarin zij groenten en fruit kweken! Voor wie mijn post over de Food Factor niet heeft gelezen, naast suikervrij leven raadt dit boek ook aan zo veel mogelijk biologisch en lokaal te eten, vandaar dat ik hier zo blij van word. Ze koken vaak biologisch en ik mag daar genieten van een heerlijke preitaart die opnieuw lekker zoet is door de rozijntjes.

Dag 3 maandag:

Dit keer begin ik de dag met een boterham met ei. Daarnaast doe ik een grote ontdekking want mijn stevia is helemaal geen stevia! Ik heb een neppe variant gekocht. Ik research stevia en ontdek dat veel fabrikanten er al op hebben ingespeeld dat zo veel mensen met gezonde voeding bezig zijn en het liefste minder suiker eten. Etiketten waarop met grote letters woorden als gezond, puur of natuurlijk staan vertellen helemaal niet altijd de waarheid. Kijk dat snap ik best maar deze neppe stevia bevat maar 3% stevia terwijl er toch echt met grote letters stevia op het etiket staat. Gelukkig is de schade te overzien want ik heb hier niet zo veel van genomen.

Opnieuw merk ik hoe erg ik suiker mis. Ik zoek mijn toevlucht tot zoet fruit en eet een wel erg zoete nectarine. Ik merk dat dit mij gelijk een oppepper geeft. Volgens sommige deskundigen is het ook het beste om de zoete smaak zo veel mogelijk te vermijden. Want ook al bevat iets alleen natuurlijke suikers, of is het geen echte suiker, zoals bij stevia, toch wordt ook hierdoor een stofje in je hersenen geactiveerd waardoor je denkt, hey lekker, zoet. Niet alleen lichamelijk maar ook psychologisch is suiker erg verslavend. Ik vind dit een extreme zienswijze maar snap het wel. Voorlopig wil ik er nog niet aan en ik gun ik mezelf af en toe lekker een stuk fruit of een rozijntje. Als ik mega streng ga doen houd ik het niet vol.

Ik voel me vandaag opnieuw belabberd en vraag me af waarom ik dit nog doe. Hoe lang duren deze afkickverschijnselen? Ik vind hier nergens een bevredigend antwoord op. Wel schrijft iemand op een site dat je “al na een paar weken hiervan verlost bent”. Wat!! En paar weken.

Dag 4 dinsdag:

Ok, de vierde dag. De drang naar zoetigheid is nog niet minder. En erger nog, de afkickverschijnselen lijken niet minder te worden. Ik ben opnieuw gewoon ontzettend chagerijnig. Maar er is wel een lichtpuntje. Ik heb een betaalbare vervanger van suiker gevonden, gewoon bij de supermarkt vlakbij, namelijk palmsuiker. Ik had het product al zien liggen maar na mijn nutteloze aankoop van de neppe stevia durfde ik het toch niet te kopen voordat ik het gegoogled had (en het etiket natuurlijk goed had gelezen). En ja hoor, dit is een goed alternatief voor suiker, net als het zusje kokosbloemsuiker. Yes! Hiervan gaat je bloedsuikerspiegel namelijk niet zo erg schommelen. En dit schommelen van je bloedsuikerspiegel zorgt juist dat je je zo moe gaat voelen. Lekker voor in de thee. Ook de havermout bij m’n ontbijt de volgende dag smaakt er stukken lekkerder door.

Dag 5 woensdag:

Ik koop vandaag een heerlijk stukje biologische zalm voor bij het avondeten. Deze lijkt ook echt lekkerder te smaken dan de vis die ik gewoonlijk eet. Alleen, wat blijkt nu, opnieuw google ik mijn voeding: biologische vis is helemaal geen wilde vis maar gekweekte vis. Nou ja. Dat had ik niet gedacht. Alleen later ben ik hier ook blij om want ik leer ook dat verschillende vissoorten met uitsterven zijn bedreigd en het geen kwaad kan af en toe kweekvis te eten. In elk geval weet je bij de biologische variant zeker dat de vissen genoeg ruimte hebben gehad.

Zelf mayonaise maken

Vandaag maak ik ook mijn eigen mayonaise. Leuk om te doen, alleen ben ik deze week wel veel meer tijd kwijt met het aflopen van verschillende supermarkten en zelf producten maken. Ook de natuurwinkel, en zelfs een boerin vlakbij, behoort nu tot het repertoire. En de olie die nodig is voor mayo, arachide-olie heb ik net niet in huis en bij de eerste supermarkt die ik afga staat ‘ie niet in de schappen. Zucht. Toch maar weer naar de vertrouwde AH.

Dag 6 donderdag:

Het labels lezen en mijn voeding researchen komt me de neus uit. Want wat ik leer ik, overal zit suiker in! Zelfs in melk zit mega veel suiker. Wel zijn dit natuurlijke suikers en geen toegevoegde suikers. Het voortdurend echt bij alles me afvragen: zit hier suiker in, kost energie. Energie die ik minder heb want door het gebrek aan suiker heb ik niet de dagelijkse oppepper. Ik drink daarom meer koffie, maximaal 2 koppen per dag, helemaal Food Factor-proof.

Dag 7 vrijdag:

Het zit er bijna op. Vanavond maak ik mijn lievelingseten Mexicaans. Opnieuw doe ik een schokkende ontdekking: in bijna alle bonensoorten zit toegevoegd suiker. Niet te geloven. Bij zoiets gezonds als bonen. Opnieuw stuit ik bij het boodschappen doen op obstakels. Ik wil een dag later graag curry maken maar het vinden van een suikervrije variant valt niet mee. Ik moet hiervoor wel drie winkels aflopen. Uiteindelijk slaag ik bij de natuurwinkel.

Ik heb besloten mijn experiment van een week te verlengen naar een maand.

Het valt me tegen hoe lastig het is van veel producten een suikervrij alternatief te vinden. En ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen constant alles, zoals sauzen, curries en kruidenboter, zelf gaat maken. Dat is teveel werk om dit iedere dag opnieuw te doen. En ik leer weer wat nieuws, zelfs bij fruit is het opletten geblazen. Want ook van natuurlijke suikers kun je teveel binnenkrijgen. Zo was een tijd geleden al in het nieuws dat verse jus d’orange ontzettend veel suiker bevat. Ik ben van mening dat natuurlijke suikers stukken minder schadelijk zijn maar ok. We doen vrolijk mee dus ik beperk mijn fruit wel nu ik dit weet, tot maximaal 3 per dag. Ik heb namelijk besloten mijn experiment van een week te verlengen naar een maand.

Hoe is het na een week lang suikervrij?

De grote vraag, voel ik me beter zonder suiker? Want daar was het allemaal om te doen. Heel eerlijk: nee. Ik voel me ronduit chagerijnig. Constant etiketten lezen is vermoeidend en jezelf van alles ontzeggen is helemaal geen leefwijze die ik aan iedereen wil verkondigen. Ik eet altijd al behoorlijk gezond en er is niks mis met de 80/20 regel: 80% gezond en 20% genieten met een lekker stuk chocola of die heerlijke zelfgemaakte brownie. Nu is een week wel wat kort en heb je misschien inderdaad een paar weken nodig om echt het positieve effect van een suikervrij leven te ervaren. Ik ga daarom nog even door want na een week ben ik wel mijn omslagpunt voorbij en wordt het steeds makkelijker.

Ook leuk, door bewuster bezig te zijn met wat je eet, leer je ook heel veel over voeding. Bijvoorbeeld hoe dit nu zit met biologische vis en wilde vis en wat een geschikt alternatief is voor suiker.

Zo merk ik ook positieve dingen van een week geen suiker. Op dag 8 word ik voor het eerst wakker zonder zin in zoet. Je merkt dan hoe erg je gewend bent aan zoet, want hoe minder suiker je eet, hoe zoeter dingen gaan smaken die ik daarvoor helemaal niet zo zoet vond. Ook leuk, door bewuster bezig te zijn met wat je eet, leer je ook heel veel over voeding. Bijvoorbeeld hoe dit nu zit met biologische vis en wilde vis en wat een geschikt alternatief is voor suiker. Ook probeer ik nieuwe dingen uit, zoals zelf mayonaise maken, en van koken word ik altijd blij!

Maar dat is niet het enige. Ik had een tijdje terug ineens last van huiduitslag en dit begint weg te trekken. Ook mijn nagels breken minder snel af en beeld ik het me nu in of is mijn huid ook rustiger? Bepaalde dingen tijdens mijn week bevielen mij goed en ik wil hiermee doorgaan. Zo ga ik voorlopig nog even verder met de palmsuiker in mijn thee. Maar een ding weet ik wel zeker, ik heb suiker zeker niet voor altijd afgezworen.

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk

2 reacties

  • Reply Anna september 9, 2016 at 5:52 pm

    Hoi,

    ik las dit artikel dat ook gaat over suiker. De schrijfster vertelt hoe je je zoetheid de baas kan worden zonder suiker te eten: http://volzicht.nl/suiker-is-gi-voor-de-ogen/
    Anna onlangs geplaatst…Hoe ontwikkel je veerkracht?My Profile

    • Reply Miss happy and mindful september 9, 2016 at 6:43 pm

      Hey,
      Wat lief dat je met me meedenkt. Ik ga de site eens goed bekijken!

    Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

    CommentLuv badge