vitaminesupplement
Voeding & gezondheid

Welk vitaminesupplement heb je echt nodig?

Al je benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgen door voeding alleen is bijna onmogelijk. De oplossing: een vitaminesupplement. Maar hoe kies je eentje, want hier heb je er zo veel van. Ontdek de vier belangrijkste waar je echt niet zonder kunt.

Welke kies je dan?

Je hoort het goed, een vitaminesupplement is helemaal geen slecht idee. Als je altijd alleen maar hamburgers, patat en pizza eet kun je natuurlijk geen wonderen verwachten van zo’n supplement maar het kan wel een mooie aanvulling zijn op je gezonde voeding want natuurlijk eet jij zo veel mogelijk volgens de schijf van vijf (of paleo, of vegan, of welke variant je ook aanhangt). Alleen het zijn er zo veel, vitamine A, B, C, D, E… al die verschillende vitamines en dan heb ik het nog niet eens gehad over mineralen en de tientallen verschillende soorten vetzuren en aminozuren. Allemaal vind je ze wel in een supplement-vorm. Lastig kiezen. Om je een handje te helpen, bij deze de vier meest essentiele.

#1 Een multivitaminesupplement

Vitamines? Check. Mineralen? Check. Vetzuren en aminozuren? Check. In deze pil zitten deze allemaal. En als het goed is ook in de juiste verhoudingen. Zoek een pil die in elk geval die de meest belangrijke vitamines en mineralen bevat zoals vitamine B, C, E en zink.

Een goede vitaminepil bevat geen, of zo min mogelijk, suiker of andere onnodige vulmiddelen. Deze zorgen er namelijk voor dat je minder goed de vitamines en mineralen opneemt. En dat was nou juist de reden om zo’n pil te nemen. 

Tip

Neem 2x per dag een pil. Na zo’n 12 uur hebben sommige pillen je lichaam al weer verlaten! Dus als je ‘s ochtends om 7 uur een pil hebt genomen kan deze ‘s avonds best alweer zijn uitgewerkt. Het is het prettigst als je gedurende de dag profiteert van je supplement. Dr. Oz geeft als tip om ‘s ochtends en ‘s avonds laat een halve pil te nemen. Volgens Amber Albarda heb je het meeste profijt van je supplement als je deze ‘s ochtends en ‘s middags inneemt.

#2 Calciumtablet

Goed voor je botten, tanden en spieren. Wist je trouwens dat je calcium het beste kunt nemen in combinatie met magnesium? Calcium vermindert namelijk de opname van magnesium en vice versa. Dit voorkom je door de twee in deze hoeveelheid in te nemen: 600 gram calcium en 400 gram magnesium. Als je het helemaal goed wilt doen neem je er ook nog vitamine D bij en wel 1000 IU. Vitamine D helpt bij de opname van calcium.

#3 Vitamine D

Deze vitamine kwam net als ter sprake. In de zomer krijg je dagelijks een goede dosis vitamine D binnen maar in de winter is dit wat lastiger. Deze vitamine verbetert je immuunsysteem en helpt je zenuwstelsel te kalmeren. Handig dus als je last hebt van stress. Ik noemde het net al: een hoeveelheid van 1000 IU is ideaal. Grappig detail: je neemt deze vitamine beter op in combinatie met iets vettigs zoals yoghurt of melk. Een tablet op een lege maag nemen heeft geen zin. Een goede tip is om deze vitamine bij je ontbijt in te nemen.

#4 Visolie

Vette vis is goed voor je. Het liefst eet je dit een keer per week. Dit zit namelijk boordevol omega 3 wat zorgt voor een beter functioneren van je hart en hersenen. Als je dit niet vaak eet kun je hiervoor een supplement nemen, een hoeveelheid van 600 gram wordt aangeraden. Soms zit hierin ook vitamine E toegevoegd. Kijk hiermee wel uit want van deze vitamine wil je zeker niet te veel binnenkrijgen. Net als van vitamine A, D en K trouwens. Volwassenen mannen hebben volgens het Vitamine Informatie Bureau 10 milligram vitamine E per dag nodig, volwassen vrouwen hebben aan 8 milligram voldoende.

Bron: Amber Albarda, Dr. Oz, Optimalegezondheid.com, Vitamine Informatie Bureau.

Volg me ook op Twitter.

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs