Mind, Yoga

Gastblog Mischa: deze vormen van meditatie geven jou innerlijke rust

Meditatie is voor mij altijd een van de meest fijnste oefeningen geweest die je kunt doen om jezelf te helpen. Als je vaker mediteert zorgt dit voor een betere concentratie en meer innerlijke rust. Je kunt veel verschillende vormen toepassen. Net wat je op dat moment nodig hebt. Belangrijk is dus ook steeds bij jezelf waar te nemen wat je nu van binnen voelt. En welke vorm van meditatie je het beste helpt om hiermee om te gaan. Dit zijn de bekendste vormen van meditatie.

Mindfulness of meditatie?

Mindfulness en meditatie zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden. Meditatie houdt in dat je een moment voor jezelf neemt om los te komen van je gedachtes. Het uitschakelen van jouw gedachtes lijkt bijna onmogelijk maar door veel te oefenen leer je om er meer afstand van te nemen. Bij mindfulness leef je juist aandachtig in het huidige moment. Vaak denken mensen dat mindfulness je leert om zo veel mogelijk te ontspannen, maar het leert je juist om zo veel mogelijk met aandacht te leven. De oorsprong voor mindfulness ligt in het boeddhisme.

Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie is een van de meest populaire vormen van meditatie. Bij deze vorm van meditatie oefen je om meer in het hier en nu te zijn. Dit is vooral fijn als je veel last hebt van negatieve gedachtes over het verleden of de toekomst. Hierbij maak je je steeds druk over iets waar je nu op dit moment niets aan kunt doen. Dit zorgt weer voor gevoelens van irritatie, want eigenlijk wil je deze gedachtes niet hebben en de negatieve emoties die ermee gepaard gaan niet voelen. Wat hier dus heel fijn bij helpt is vooral meer aandachtig in het huidige moment te leven waardoor je al het andere loslaat. Dit klinkt lastig, maar echt, oefening baart kunst.

Dit kan al met zoiets simpels zoals naar muziek luisteren of yogaoefeningen doen. Vooral omdat je dan ook júist je aandacht schenkt aan wat je op dat moment aan het doen bent. Gek genoeg kan dit ook met hele simpele taken. Zoals het heel bewust uitvoeren van huishoudelijke klusjes. Zo leidt je jezelf af van alle gedachtes over wat je later nog moet doen.

stress verminderen tips

Ademhalingsmeditatie

Deze meditatie doe je vooral als je veel lichamelijke spanning ervaart. Het is belangrijk hiervoor te stoppen met wat op dat moment aan het doen bent. En je vooral jezelf even de rust geeft die je nodig hebt. Als je er op gaat letten zul je meteen merken dat je van binnen veel onrust ervaart. Deze onrust zorgt ervoor dat je steeds in actie wilt komen. Alleen dit helpt je niet. Je wordt zo niet rustiger van binnen.

Hiervoor is het nodig om jouw gedachten meer tot stilstand te brengen. Vervolgens ga je met je aandacht naar je ademhaling. Waarbij je dan rustig in en uit ademt. Pas hierbij wel op dat niet te snel gaat ademhalen, waardoor je meer onrust creëert. Zorg daarom voor pauzes tussendoor. Bij elke uitademing zul je merken dat je een stukje stress en spanning loslaat, zodat je steeds meer tot rust komt. En de stilte in jezelf kunt vinden die je zo nodig hebt om weer op te laden.

Vipassana meditatie

De vipassana meditatie komt uit het boeddhisme en lijkt het meest op de moderne vorm van mindfulness die tegenwoordig zo populair is. Deze meditatie staat ook wel bekend als inzichtsmeditatie. Hij helpt je namelijk om de dingen helderder te bekijken. Vaak is het zo druk in ons hoofd dat we ons niet meer bewust zijn van wat onze gedachtes echt betekenen. Waardoor we deze als de absolute waarheid gaan zien. Terwijl dit vaak niet zo hoeft te zijn. Omdat we tijdens een meditatie puur gaan kijken naar wat er allemaal naar boven komt, krijgen we ook de kans om voor onszelf te beslissen wat we daarmee willen doen.

Wat deze gedachtes nu precies over ons zeggen, of waar ze ook vandaan komen, je zult merken dat het helpt bij ze stil te staan. Dat je zo veel meer in staat bent om echt goed keuzes te kunnen maken. Je zult niet direct voor de makkelijke weg kiezen maar een beslissing maken die jou ook helpt op de langere termijn.

De visualisatie meditatie

Bij een visualisatiemeditatie gebruik je je verbeeldingskracht. Je gaat jezelf iets voorstellen, bijvoorbeeld een bepaalde gemoedstoestand die je graag wilt bereiken. Bij deze vorm meditatie is het vooral de bedoeling dat je gaat bedenken wat jij wilt om gelukkig te worden in het leven. Het bijzondere is namelijk dat je dit dan vervolgens aantrekt.

Wist je dat voor je hersenen een visualisatie bijna hetzelfde is als een echte situatie? Het voordeel van deze meditatie is dus dat je jezelf echt in je kracht zet. Omdat je je negatieve gedachtes op dat moment geen kans geeft om invloed op jou te hebben. En je jezelf zo echt in staat stelt om te bereiken wat jij het liefste wilt.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Happy & Mindful (@happymindful.nl) op

Welke vorm van meditatie jij ook kiest, uiteindelijk zal elke vorm van meditatie jou helpen meer in het hier en nu te leven. Je zult merken dat je minder afgeleid bent door jouw gedachten, minder stress ervaart en uiteindelijk meer rust en balans vindt.

Lees meer van Mischa’s blogs op Stressgenezing. Je vindt hier psychologische artikelen die jou helpen om minder stress in je leven te ervaren.

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk

Geen reacties

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

CommentLuv badge