Mind

Hoe yoga en meditatie mij hebben geholpen mijn ADHD-symptomen de baas te worden

Toen ik 27 was, tijdens een periode van een heftige burn-out, kreeg ik de diagnose ADD (toen nog een subtype van ADHD). Ook bleek ik hooggevoelig, oftewel een HSP. Dat ik geen ADHD medicatie wilde gebruiken wist ik eigenlijk meteen, want ik gebruik alleen medicijnen als dat echt noodzakelijk is. Maar helaas kon ik alleen bij PsyQ in behandeling komen als ik medicatie zou proberen. 

Jaren later – na veel trial and error – heb ik toch balans gevonden met ADHD en HSP zonder medicatie. Hier schrijf ik over op het blog Wandering Minds (voorheen Leuk Leven met ADD). Wat ik vooral nodig heb om in balans te blijven, zijn mindfulness, meditatie en yoga.

Zijn mindfulness, meditatie en yoga de beste medicijnen voor ADHD ? In dit blog deel ik graag mijn visie. 

Mediteren met ADHD

“Mediteren? Dat is toch helemaal niet mogelijk voor stuiterballen met ADHD?”, denk je nu misschien. Voordat ik begon aan de cursus Mindfulness was dit ook mijn gedachte. Mijn hoofd stuiterde gedurende de dag alle kanten op. “Minuten lang stilzitten en nergens aan denken? Onmogelijk!”, dacht ik. 

Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met mediteren, was het dan ook een enorme struggle. Ik vond mediteren maar ongemakkelijk en zweverig. Ook had ik continu het idee dat ik het nooit zou leren. Maar naarmate ik meer oefende werd mijn brein steeds beter in het focussen. Ik leerde mijn gedachten te observeren en accepteren en ging steeds meer in het moment leven, in plaats van in mijn (pieker)hoofd. 

Inmiddels weet ik dat meditatie juist extra belangrijk is voor mensen met het label ADHD. 

ADHD & yoga

Ook yoga vond ik als jonge ADHD’er – toen nog zonder diagnose – niet heel aantrekkelijk. Ik was een fanatieke sporter en putte mezelf het liefste helemaal uit tijdens een work-out. Tot op een dag een collega tegen me zei: “Misschien moet je je nu focussen op working-in, in plaats van op working-out.”. Dit vond ik best logisch klinken. 

Ook zeiden verschillende artsen en therapeuten tijdens mijn burn-out dat ik mijn lichaam rust moest geven. Ik moest opladen, in plaats van mezelf continu uit te putten. Maar omdat ik toch graag wilde bewegen ging ik yogalessen en Qi Gong, Tai Chi en Healing Tao volgen. 

Al snel merkte ik hoe fijn ik me voelde na yoga en andere Chinese/Oosterse wijsheden en bewegingen. Mentaal kwam ik helemaal tot rust en ook kwam ik steeds beter in contact met mijn lichaam. Sommige ADHD-symptomen, zoals hyperactiviteit en impulsiviteit, leken te verdwijnen.  

ADHD is maar een label

Wat ik de afgelopen jaren leerde is dat ADHD maar een label is. Er is niets mis met labels, want dankzij een label kunnen wij de hulp krijgen die we nodig hebben. Ik ben daarom altijd dankbaar geweest voor het ADD stempeltje. Niet alleen kreeg ik dankzij therapie, het lezen van ADHD boeken en het praten met gelijkgestemden meer begrip voor mezelf,  ook leerde ik steeds beter wat ik nodig heb om gelukkig en gezond te zijn. 

Wat ik nu wel weet is dat ADHD maar een label is. Het definieert niet wie je bent. En door mindful te leven en regelmatig aan yoga te doen kun je het label misschien wel grotendeels van je afschudden.

Kunnen we ADHD uitroeien door kinderen mindfulness te leren?

De vraag die ik mezelf regelmatig stel is ‘hoe kunnen kinderen met ADHD het beste geholpen worden?’. Ik had namelijk graag hulp gehad. Nu krijgen ADHD kids medicatie en therapie, maar ik denk dat dit anders kan. 

Als kind leren we bijvoorbeeld niet hoe we gelukkig en in balans kunnen zijn. Van jongs af aan krijgen we voornamelijk mee dat het belangrijk is om je best te doen op school, de juiste studie te kiezen en voor een carrière te gaan die bij ons past. We gebruiken ons brein vooral voor cognitieve processen; voor leren en presteren. 

Als ik terugkijk op mijn kindertijd, had ik heel graag geleerd hoe ik kan ontspannen en hoe ik mijn gedachten kan observeren, in plaats van meegenomen te worden in oneindige piekergedachten. 

Als ik als kind had leren mediteren en dagelijks wat yoga-oefeningen had gedaan, was een ADHD-diagnose misschien helemaal niet nodig geweest. Ik ben geen ADHD expert, slechts ervaringsdeskundige, maar ik denk dat mindfulness een groot verschil kan maken voor kinderen en volwassenen met ADHD.

Je brein is een spier en spieren kun je trainen

Wat we vaak niet beseffen is dat ons brein een spier is. En spieren kun je trainen, met of zonder ADHD/HSP label. 

Maar omdat we continu in de toekomst leven (plannen, presteren, etc.) of in het verleden (piekeren over wat er beter had gekund) trainen we deze spier niet op de juiste manier. Ons brein is de baas over ons, in plaats van andersom. 

Wat is dan wel de manier om ons brein te trainen en om volledig in het moment te leren leven? Daar zijn vast verschillende manieren voor. 

Voor mij zijn yoga, meditatie en mindfulness essentieel voor lichaam en geest. Ik zou niet meer zonder willen!

In balans met ADHD of HSP: wat kun je nog meer doen?

Mindfulness, meditatie en yoga zijn geen ‘magische medicijnen’ die de ADHD als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Het is geen quick fix, maar voor mij wel een duurzame langetermijnoplossing, zonder bijwerkingen.

Wat kun je nog meer doen om in balans te komen met een label zoals ADHD of HSP? Op mijn blog deel ik verschillende tips. Supplementen zijn voor mij bijvoorbeeld ook een belangrijk, tijdelijk, hulpmiddel. Op mijn blog vertel ik verder wat ik in de afgelopen jaren allemaal heb gedaan om de ADHD-symptomen de baas te worden. Heb je zelf ADHD, ADD of ben je hooggevoelig? Dan zou ik het super leuk vinden als je je aansluit bij de Wandering Minds Community op Facebook. 

Jose Schrijver is 35 jaar en kreeg op 27-jarige leeftijd de diagnose ADD. Een reis naar Nieuw-Zeeland maakte een einde aan de zoektocht binnen de wereld van diagnoses, therapie en medicatie. Inmiddels leeft zij al jaren een gelukkig en gezond leven met ADD zonder medicatie. Op Leuklevenmetadd.nl (Wandering Minds) deelt ze haar ervaringen en holistische tips. 

Previous Post

gerelateerde blogs

Geen opmerkingen

Laat een bericht achter

CommentLuv badge