Yoga

Wat is yoga nidra? | Beter slapen met yoga

yoga nidra

Zelf had ik er tot een jaar terug nog nooit van gehoord, deze vorm van yoga om beter te slapen. Inmiddels kan ik bijna niet meer zonder. Yoga nidra is ook geschikt voor beginners want je hoeft geen ingewikkelde poses uit te voeren. Na een sessie voel je je helemaal ontspannen – en het helpt je ook nog ‘s nachts makkelijker in slaap te komen.

Yoga nidra: Even niks moeten

Yoga nidra is de meest relaxte vorm van yoga. Ik wou dat ik dit eerder had ontdekt en daarom wil ik het graag met jou delen. Er wordt wel beweerd dat een uur yoga nidra gelijk staat aan vier uur slaap. Het wordt daarom ook de yoga van de slaap genoemd en de yoga nidra sessies zijn een uitstekend middel om je te helpen om beter te slapen. Ook bij stress of burn out-klachten kan het helpen. Je komt met yoga nidra namelijk in een bepaalde staat van bewustzijn, die tussen slapen en wakker zijn inzit. Je slaapt niet helemaal want je geest is er nog wel bij maar je lichaam en geest ervaren een diepe ontspanning.

Een tijdje geleden probeerde ik het online programma van Eckhart Yoga uit en kwam ik per toeval terecht bij de yoga nidra-sessies. Vanaf de eerste keer was ik verkocht. Het doen van een yoga nidra practice is ontzettend ontspannend. Je hoeft niet zo veel te doen, behalve achterover leunen (zelf doe ik yoga nidra het liefste liggend) en je te laten leiden door de zachte, kalmerende stem van de yogaleraar, in mijn geval James Reeves (zie hieronder). We moeten al zo veel in het dagelijks leven. Hoe fijn is het om af en toe helemaal uit te tunen en niks, maar dan ook echt helemaal niks, te hoeven. Zet je telefoon maar uit en zorg dat je niet gestoord kan worden. Pak wat kussens en dekens want alles staat in het teken om jou te zo veel mogelijk te laten ontspannen.

YOGA nidra

Diepe vorm van ontspanning

Ok, en dan lig je op je mat of bed, gebeurt er dan nog wat? Je zou bijna denken van niet omdat het zo ontspannend is. Toch is het ontzettend effectief en gebeurt er juist ontzettend veel, op onbewust niveau. Yoga nidra deed mij denken aan mindfulness. De bodyscan, die ik al kende van mindfulness, is ook onderdeel van yoga nidra. De scan gaat bij yoga nidra alleen veel dieper en is nog veel gedetailleerder. En een sessie is veel meer dan alleen de bodyscan. Later in dit artikel meer hierover. Nog een groot verschil met mindfulness – waar alles draait om aandachtig, alert en bewust aanwezig zijn– is dat je niet constant je aandacht voor de volle 100% erbij hoeft te houden. Al mag het natuurlijk wel. Je kiest zelf waarvoor je de sessie wilt doen. Je kunt het doen om juist meer met je aandacht in het hier en nu te komen of om juist tot een diepe vorm tot ontspanning te komen, mijn favoriete vorm.

Slaap lekker

Yoga nidra doet net zo veel met je lichaam als slaap en deze vorm is dan ook geschikt voor herstel van je lichaam en geest (restorative yoga heet dit). Mensen die veel aan yoga doen kun – de echte yogi’s – kunnen zelfs toe met minder slaap door dit regelmatig te doen. Toch waarschuwen deskundigen om het niet te zien als vervanging van slaap, want ook dit heeft je lichaam echt nodig. Wel kan het je echt helpen om beter te slapen.

Hoe ziet een yoga nidra-sessie eruit?

Alles mag, niks hoeft bij yoga nidra. Je kunt het liggend doen, zittend of zelfs staand. Het mag op je yogamat maar ook op een stoel of bank of zelfs een matras. Liggend is in elk geval het meest ontspannend en ik doe het zelf het liefste liggend op een matras. Lekker zacht. Als je wilt gebruik je kussens om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken en je kunt het beste ook een deken gebruiken. Een sessie duurt gemiddeld een half uur tot drie kwartier en als je zolang stilligt is dat wel erg fijn.

De zes stappen van yoga nidra

De meeste sessies volgen een aantal stappen. Met elke stap kom je tot een diepere vorm van ontspanning. Je activeert ook bepaalde chakra’s en je stelt jezelf bepaalde vragen. Je hoeft hier niet gelijk een antwoord op te hebben. Dit is bedoeld om je geest aan het werkt te zetten en een onbewust proces op gang te krijgen. Een vraag uit mijn favoriete sessie, om je ware passie te ontdekken, is bijvoorbeeld: ‘wat wil je in je diepste wezen het allerliefste?’ En ook zo’n mooie: ‘wat zou je doen als je niet zou kunnen falen?’

#1 Je intentie

Je begint elke practice met een intentie. Dit kan zijn om alert en bewust aanwezig te zijn of juist om tot een diepe vorm van ontspanning te komen. Ook wordt je uitgenodigd om iets te onderzoeken: bijvoorbeeld een diepe wens of wat je roeping in dit leven is. Hierbij komt een intuïtief proces op gang en heb je aandacht voor verschillende chakra’s.

Na het stellen van je intentie laat je dit weer gaan en kom je met behulp van de sessie tot een diepe vorm van ontspanning. Je helpt je onderbewustzijn zo om een nieuwe manier van denken te ontwikkelen, je lichaam te helen en je onbewust wensen te vervullen.

#2 Visualisatie

Je stelt je voor dat je jouw intentie al hebt bereikt. Als je bijvoorbeeld tot diepe ontspanning wilt komen, stel je je voor dat je al helemaal zo voelt. En zeg je tegen jezelf: ‘ik ben uitgerust, ontspannen en compleet’. Of als je juist meer aandachtig wilt zijn: ‘ik ben geconcentreerd en aandachtig’.

#3 Bewust worden van je lichaam

Dan volgt een hele gedetailleerde bodyscan. Je gaat elk onderdeel van je lichaam heel gedetailleerd bij langs. Zo focus je bijvoorbeeld niet alleen op je mond, maar ook op het gevoel van je tong in je mond, je gehemelte en de binnenkant van je wangen.

#4 Bewust worden van je ademhaling

Ook je adem zorgt voor lichaamssensaties. Zo kun je merken dat bij elke inademing je buik wat uitzet. Je hoeft niets eraan te veranderen, maar dit alleen maar waar te nemen.

#5 Bewust worden van je emoties

Hoe voel je je op dit moment? Ook kan de leraar hierbij terugkomen op de vraag van je intentie. Bijvoorbeeld als je wilt weten wat je roeping in dit leven is, herhaal je de vraag: wat zou ik het allerliefste willen? Wat is mijn diepste wens?

#6 Weer “wakker worden”

Deze stap spreekt voor zich. Je komt weer langzaam met je bewustzijn in het hier en nu.

Waar kun je yoga nidra doen?

Sommige yogascholen in Nederland geven yoga nidra-lessen. De ideale vorm is online, zodat je het lekker in je eigen huis kunt doen. Bijvoorbeeld via Eckhart Yoga. De yogaleraar Andrew Reeves verzorgt hier de sessies en ik vind hem erg professioneel, hij komt deskundig over en is niet onbelangrijk, prettig om naar te luisteren. De sessies zijn in het Engels, maar hij gebruikt geen moeilijke woorden dus iedereen die ook maar een beetje Engels kan het goed volgen.

Doe je liever een vorm van yoga waarbij je daadwerkelijk asana’s beoefent? Dan zou iyengar yoga wat voor je kunnen zijn.

P.S. Volg me ook op Twitter!

Vorige blog Volgende blog

Dit vindt jij vast ook leuk