sappi sapkuur
Health

Zo beleefde ik de 3-daagse sapkuur van Sappi

Een sapkuur is een fijne manier om je lichaam te resetten en klaar te maken voor een gezonder eetpatroon. Je bent een paar dagen heel intensief bezig met wat je precies naar binnen werkt, want ja, dat zijn eigenlijk alleen sappen. Gelukkig zitten deze boordevol vitaminen en mineralen. Eerlijk is eerlijk, het is vrij extreem, maar het werkt wel. Dit keer kies ik voor een 3-daagse sapkuur van Sappi. Ik neem je graag van dag tot dag mee in hoe dit bevallen is.

De voorbereiding van mijn sapkuur

Ik heb vaker gevast met een sapkuur en deed hiervoor altijd een 7 tot 10-daagse citroensapkuur. Dit keer besluit ik voor een 3-daagse sapkuur te gaan met allemaal van die luxe sapjes.

Alles begint met een goede voorbereiding. Eigenlijk begin je al een paar dagen voor de sapkuur met ontgiften. Je eet zo min mogelijk vlees, vis en zuivel. En nog belangrijker: suiker laat je links liggen. En dat is niet makkelijk kan ik je wel vertellen.

Buikvet

Toevallig ben ik net terug van een reis naar Mexico waar ik best wel ongezond heb gegeten. Toen mijn vriend een foto van mij in bikini maakte schrok ik. Ik wist wel dat ik wat was aangekomen maar nu zag ik pas, van een afstand en in het volle zonlicht, in hoeverre mijn lichaam was veranderd. Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van wat body. En superdun vind ik niet gezond. En die paar kilo’s erbij vond ik mezelf best wel staan.

Maar die paar kilo’s waren inmiddels bijna 10 kilo’s. Vooral mijn buikvet stoorde me. Ik kreeg veel broeken niet meer dicht of moest de knoop losmaken. Het moge duidelijk zijn. Ik had mijn turning point bereikt. 

Dus ruim een week voor mijn sapkuur besloot ik al dat ik wat wilde afvallen, meer wilde bewegen, en gezonder wilde eten, en ik haalde hiervoor het Killerbody lifestyle boek van Faya Lourens in huis. Dit zorgde ervoor dat ik een week voor mijn sapkuur al bezig was het aantal calorieën per dag te beperken. Ook sportte ik drie keer per week – ok, ik deed yoga,maar wel het soort yoga waarbij je echt je spieren voelt.

Hoofdpijn

Een lang verhaal kort. In de voorbereidende fase voor de 3-daagse Sappi sapkuur kreeg ik hoofdpijn. Ik deed een coronatest om er zeker van te zijn dat dit het niet was – negatief gelukkig. Ik maakte me enigszins zorgen. Dat ik net ongesteld werd hielp ook niet mee. Gelukkig was de hoofdpijn een dag later een stuk minder en die dag erop helemaal weg.

De voorbereidende fase heb ik als heel zwaar ervaren. En dit terwijl ik wel wat gewend ben. Zo vastte ik ooit tien dagen met de citroensapkuur. 

Voor mij zit dit erin dat je wel wat mag eten maar niet alles. En dit klinkt gek, maar ik vind dit veel zwaarder dan helemaal niet eten. Als je ervoor kiest echt te gaan sappen gaat er een knop om.

Als je wel af en toe wat mag eten maakt dit je maag ook wakker en wil het meer. Ik heb dan een veel sterker hongergevoel dan tijdens het vasten.

Belangrijk om te weten: je hoeft niet per se zo’n strenge voorbereidende fase te doen voor je sapkuur. Wel maakt dit het sappen een stuk makkelijker en moet je toch een keer beginnen met minder suikers. Dit is een ideaal moment hiervoor.

3-daagse sapkuur

Sapkuur Dag 1

Gisteravond was zwaar. Ik had zo’n honger!! Ik merkte pijn in mijn spieren omdat mijn lichaam zich ging verzetten. Ik ben lekker vroeg naar bed gegaan en vandaag word ik redelijk uitgerust wakker. Ik voel me weer goed. Ik heb zin om eindelijk echt te gaan beginnen.

Alleen een klein dingetje: de levering van mijn sapkuur is vertraagd door een storm deze week. In de loop van de dag zal deze worden bezorgd.

Ik heb er voor gekozen om toch te beginnen met sappen. De voorbereidende fase heeft lang genoeg geduurd. Ik heb hiervoor wat groentesappen bij de AH gehaald en drink een glas sapmix van de citroensapkuur (ahornsiroop, citroensap en water).

Een kilo kwijt

In de ochtend is het heel goed te doen. Het constante hongergevoel is een stuk minder. Tijdens het wegen die ochtend ontdek ik dat ik al een kleine kilo kwijt ben sinds ik zo’n week geleden ben begonnen met detoxen en dit geeft me moed.

De rest van de dag zorg ik dat ik mezelf bezig houd. Ik schrijf een blog over het Killerbody Lifestyle boek van fitgirl Faya Lourens en doe mijn dagelijkse dingen. Ik doe ’s ochtends een kwartiertje wat lichte pilatesoefeningen – niks waar je lichaam echt enorm van gaat zweten. En eigenlijk gaat de hele dag wel prima zo.

Rond 1 uur ’s middags is mijn levering van de sapjes binnen en ga ik over op de Sappi sapkuur.

Ik heb van tevoren verhalen van andere bloggers gelezen die een sapkuur volgden en mij viel op dat veel van hun gingencheaten. Toen ik dit las dacht ik nog: nou dat doe ik nou nooit. Haha, nou dat deed ik inderdaad nooit bij de citroensapkuur. Maar ergens denk ik ook, hoe erg is het echt? Als dit het maakt dat je het makkelijker volhoudt?

Tijdens de sapkuur van Sappi mag je ’s avonds een broccolisoepje eten. Eerst was ik nog van plan dit niet te doen maar ’s avonds denk ik, f*ck it, waarom niet. Ik had al een broccoli in huis gehaald dus besluit een heerlijk soepje te maken. En man, die smaakte lekker!

Cheaten

Omdat ik rond 8 uur ’s avonds ontzettend chagerijnig word besluit ik ook te cheaten. Na 7 uur ’s avonds, als de zon onder is, ervaar ik als het zwaarst. Met een lege maag naar bed gaan is gewoon niet echt fijn.

Dus ik kies ervoor om een rijstwafel te eten. Ik voel me heel erg sneaky als ik deze naar binnenwerk. Alsof ik iets doe wat niet mag, haha. Maar dat voelt ergens ook wel weer lekker. Alsof je spijbelt van school ofzo. En dan komt het. Ik neem een kopje thee en doe daar een theelepel honing in. Ja echt, een hele theelepel!!!

Als ik later in bed lig voel ik me voldaan. Dit voelde goed. Het is gewoon goed te doen zo. Ik kijk uit naar de volgende dag.

Sapkuur Dag 2

Ik word uitgerust wakker want ik ben opnieuw vroeg gaan slapen. Ik doe wat lichte pilatesoefeningen en geniet van een heerlijk zonnetje. Ik voel me goed vandaag. Het is zondag. Weekend!!! De ochtend gaat me makkelijk af en voor ik het weet ben ik toe aan mijn volgende sapje.

Ik besluit een wandeling te maken met mijn zus en haar zoontje die vlakbij wonen. Ik woon bij het Paterswoldse Meer en de Hoornse Plas dus we maken een wandeling om de Hoornse Plas. Al snel moet ik opnieuw naar het toilet. Dat krijg je met al dat drinken. Gelukkig is er ruimte voor een plasstop. De wandeling gaat goed maar dan begint mijn maag ineens enorm te knorren. Gelukkig zijn we er bijna. Het is nog geen tijd voor mijn volgende sapje dus bij mijn zus neem ik een flinke kop thee. Dat vult best! Ik voel me al stukken beter.

Die avond heb ik het zwaar. Ik wil eigenlijk om zeven uur al naar bed. Ik voel me futloos en verlang naar iets vastigs. Ik geniet wel weer enorm van een broccolisoepje en besluit weer te smokkelen met een rijstewafel. Als dit me helpt om het vol te houden. Why not!

sappi sapkuur

Sapkuur Dag 3

Ik heb wat onrustig geslapen en word chagrijnig wakker. Ik heb totaal geen energie en ook geen zin om de dag te beginnen. Gelukkig schijnt het zonnetje wel en veel langer blijven liggen is ook geen oplossing dus ik besluit op te staan. Ik begin de dag met een kop thee. Mijn nooit veranderende ritueel van de ochtend. Dit is een stuk fijner dan gelijk zo’n koude plens op je maag. En het is ook nog best fris deze tijd van het jaar. In de nacht vriest het zelfs.

Erna drink ik mijn sapje, wat vroeger dan de voorgeschreven negen uur ’s ochtends, maar ik denk niet dat dit heel veel uitmaakt. Ik doe wat pilatesoefeningen die ineens best zwaar aanvoelen terwijl ze echt niet zo zwaar zijn.

In de middag trekt alles een beetje bij en elke keer als ik mijn sapje op heb voel ik me weer wat opgeknapt.

De avond is stukken minder zwaar dan de avond ervoor. Eigenlijk is deze dag alles precies andersom. De ochtend en opstart is moeilijk maar daarna gaat het steeds beter.

Het afbouwen

Er zit geen duidelijk opbouwschema bij de sapkuur van Sappi, maar ik ben inmiddels een doorgewinterde sapper dus ik weet wel een beetje wat handig is om te eten en wat niet.

Ik houd grofweg het opbouwschema van de citroensapkuur aan, maar eet wel hier en daar wel wat extra’s. Zoals mijn inmiddels vertrouwde rijstwafels. Het is niet verstandig gelijk aan de hamburgers en patat te gaan natuurlijk. Helemaal niet als je zo’n kuur doet om je hele systeem te resetten.

En nog wat leuks. Ik hanteer nog twee dagen een aangepast eetschema en ga dan over op het Killerbody dieet! Exciting!

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs

Geen opmerkingen

Laat een bericht achter