waarom zonnegroet doen
Yoga

Dé 5 redenen om de zonnegroet op te nemen in je yoga practice

Ken je dat gevoel van enthousiasme waarbij je gelijk in je favoriete yogahouding wilt komen? Soms hebben we zo ontzettend veel zin in onze asana oefening dat we dan maar de zonnegroet overslaan. Of hebben we gewoon niet zo veel tijd. Niet zo’n slim idee. Waarom? Dat leggen we je uit. Dit zijn dé vijf belangrijke redenen om altijd te beginnen met de zonnegroet. Gastblog Arhanta yoga.

1. Geeft jouw lichaam een volledige warming-up

Zonder warming up aan je yoga practice beginnen vergroot het risico op blessures. Om je lichaam zo goed mogelijk op te warmen, zodat je veilig je yoga practice kunt doen, kun je het beste voorwaartse én achterwaartse houdingen uitvoeren. Voer ook wat asana’s uit die je spieren goed opwarmen. En laten deze nu eens precies onderdeel zijn van Surya Namaskara, ofwel de zonnegroet.

Je kunt de zonnegroet doen in 5 tot 15 minuten. Hoe lang precies hangt af van de volledige duur van je yogasessie. Als vuistregel geldt dat een zonnegroet ongeveer 10% van de tijd van je totale sessie in beslag neemt. Bij een yogasessie van een uur (60 minuten) doe je de zonnegroet in het ideale geval dus 6 minuten. Afhankelijk van je fysieke conditie en de intensiteit van de zonnegroet, kan de duur variëren.

Nog een vuistregel: als je een klein beetje zweet en je ademhaling iets sneller is dan normaal ben je goed aan het opwarmen. Ben je buiten adem of voel je je uitgeput? Dan ga je te ver.

Sterke spieren door de zonnegroet

Zonnegroeten omvatten cardio, rekken en bewegingen die het bovenlichaam versterken. Ook zorgt Surya Namaskara dat je bloedsomloop en de lichaamstemperatuur verhogen. Dit helpt de spieren om warm te worden en verse zuurstof te ontvangen. Een warme spier trekt sterker samen en ontspant zich sneller waardoor de totale kracht en functionaliteit ervan toeneemt.

Zonnegroeten zorgen voor betere doorbloeding van de ruggengraat, waardoor je lichaam beter signalen door geeft en de spierstofwisseling versnelt. Deze toename in zenuwtransmissie activeert de diepere spieren en weefsels. Zonnegroeten bereiden ook het hart voor op verhoogde activiteit en voorkomen een snelle verandering van de bloeddruk door het activeren van de baroreceptoren.

redenen zonnegroet

2. Vergroot je flexibiliteit

Zonnegroeten smeren de gewrichten, verminderen de spierspanning en verhogen de elasticiteit van de spieren en het bindweefsel. Hierdoor neemt het bewegingsbereik rond de gewrichten toe. Kortom, ze zorgen voor meer lenigheid. De verhoogde flexibiliteit verkleint de kans op blessures én op spierpijn na afloop.

Dit komt omdat je door de zonnegroet ervoor zorgt dat de tussenwervelschijven van je rug worden gemasseerd en gestimuleerd. Door de voorwaartse en achterwaartse bewegingen, worden ze ook losser gemaakt, wat tot een gezondere wervelkolom leidt. Door het regelmatig doen van de zonnegroet verhoog je de totale kracht en flexibiliteit van de wervelkolom.

3. Vergroot de kracht en het uithoudingsvermogen van alle spieren

Wanneer de spieren warm worden, stijgt ook de temperatuur van het bloed dat door deze spieren stroomt. Wanneer de temperatuur van het bloed stijgt, kan er makkelijker zuurstof bij je spieren komen. Dit verbetert weer het algemene uithoudingsvermogen van je spieren.

En het heeft nog een voordeel. Door de stijging van de lichaamstemperatuur tijdens de zonnegroet verhoogt het lichaam de afscheiding van de hormonen adrenaline en noradrenaline. Deze hormonen zijn belangrijk voor het oxygenatieproces. Ze verhogen de beschikbaarheid van extra vetzuren en koolhydraten voor de omzetting van zuurstof in energie. Spieren hebben deze energie nodig om de extra spanning en belasting van een lichamelijke inspanning op te vangen.

4. Vergroot de coördinatie tussen lichaam en ademhaling

Soms hebben we de neiging om de adem in te houden tijdens uitdagende houdingen – of andere uitdagende situaties in het leven. In een traditionele zonnegroet gebruik je de ademhaling om de bewegingen te coördineren. Elke beweging duurt een hele in- of een hele uitademing. Dit verbetert de coördinatie tussen lichaam en ademhaling.

Zo leer je om het juiste ademhalingspatroon tijdens je yoga beoefening te gebruiken. Andere asana’s voer je gedurende een hele ademhaling uit. Je krijgt zo meer controle over je ademhaling en leert deze te integreren in je practice. Dit zorgt voor optimale veiligheid en concentratie, en uiteindelijk, optimale prestaties.

5. Zorgt voor focus

Vanwege de complexiteit van de bewegingen en de ademhalingscoördinatie tijdens Surya Namaskara is concentratie en focus van het grootste belang. Wanneer je begint met een zonnegroet word je geest afgestemd en voorbereid op de komende asana beoefening. Je kunt makkelijk blessures oplopen als de geest in een ongefocuste of gestresste toestand verkeert. Zonnegroeten verhogen je algemene bewustzijn en concentratie, wat essentieel is voor een goede yoga- en meditatiesessie.

Zoals je leest zijn er veel goede redenen om je zonnegroeten in je yoga oefening op te nemen. De asana’s tijdens de zonnegroet zorgen voor meer fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Ze warmen het hele lichaam op en helpen je tijdens de oefening gefocust te zijn. Zonnegroeten worden al duizenden jaren beoefend om de levensgevende energie van de zon te vieren en om diezelfde energie in jezelf te erkennen.

Namasté

Deze blog is geschreven door Ram Jain. Ram (E-RYT500) is oprichter en directeur van Arhanta Yoga Ashrams. Ook is hij de docent van de verschillende yoga docentenopleidingen in Europa en India.

Zijn specialisaties zijn onder andere yin yoga, meditatie, filosofie, anatomie, fysiologie en ayurveda. Door zijn rijke ervaring als docent vanaf 1998, heeft hij inmiddels meer dan 3000 yogadocenten wereldwijd opgeleid.

Check ook de Facebook en Instagram van Arhanta Yoga!

Foto’s: Madison Lavern via Unsplash / Arhanta Yoga Ashram

Previous Post Next Post

gerelateerde blogs

Geen opmerkingen

Laat een bericht achter

CommentLuv badge